W krótkim okresie firma konkurująca na rynku konkurencji monopolistycznej może odchylać się nieco od wysokości ceny określonej w warunkach konkurencji doskonałej. Krzywa popytu na hamburgery w barze szybkiej obsługi przedstawiona jest wysoce, chociaż niedoskonale, elastyczna. Postępując według tej samej zasady jako konkurent doskonały i jako czysty monopolista, monopolistycznie konkurujący wytwórca hamburgerów produkuje w punkcie określonym przez MC = MR. Ponieważ krzywa popytu firmy spada, spada również jej krzywa utargu krańcowego – jak w wypadku czystego monopolisty. Firma maksymalizuje zyski przy i pobiera cenę Pmc, cenę tylko nieznacznie wyższą od tej, jaka zostałyby osiągnięta w warunkach konkurencji doskonałej'(Pf). Należy pamiętać, że konkurent doskonały ma do czynienia z poziomą albo doskonale elastyczną krzywą popytu, która jest zarazem krzywą utargu krańcowego. Wyznacza to produkcję w punkcie przecięcia.