Rozważaliśmy dotąd dwie odmienne struktury rynku: konkurencję doskonałą, która charakteryzuje się tym, że producenci ze względu na intensywność konkurencji nie mają żadnego wpływu na cenę; i czysty monopol, w którym występuje tylko jeden producent dobra, które nie posiada zbliżonych sybs- tytutów, a wejście na rynek tego dobra chronione jest przez prohibicyjnie wysokie bariery. Rzecz jasna żadna z tych dwu teoretycznych struktur nie odzwierciedla ściśle sytuacji panującej na większości rynków. Nawet w krótkich okresach producenci konkurują na ogół z kilkoma lub wieloma producentami podobnych lub nawet identycznych dóbr. General Motors Corporation konkuruje z Ford Motor Company i ze znaczną liczbą producentów zagranicznych. McDonald’s Corporation konkuruje z Burger King Corporation, Hardees, i z całym mnóstwem innych posiadaczy koncesji na hamburgery, a także z Pizza Hut, Inc.,Kentucky Fried Chicken i Long John Silver’s. Sklepy sieci Peoples Drug konkurują bezpośrednio z innymi sieciami sklepów tego typu i lokalnymi drugstore’ami, a pośrednio z domami towarowymi i magazynami artykułów przecenionych, które sprzedają takie same produkty.