KONKURENCJA DOSKONAŁA

Zaprezentowane omówienie konkurencji doskonałej miało charakter nad wyraz teoretyczny .W rzeczywistości ta forma rynku nie jest tak efektywna jak by to mogła sugerować teoria. Kilka aspektów doskonałej konkurencji wymaga więc dodatkowego komentarza z tego punktu widzenia. Konkurencja doskonała jest’najbardziej skrajną formą konkurencji, formą tak skrajną, że zrozumiałym jest, że; wielu studentów zastanawia się nad zasadnością […]

RYNKI TOWARÓW

Rynki towarów rolnych oraz rynek akcji i obligacji są przypuszczalnie najbliższe modelu doskonałej konkurencji, ale i tam produkty nie zawsze są całkowicie identyczne, a koszty wejścia i wycofania się z rynku trzeba ponosić na większości rynków. Nawet pszenica sprzedawana przez farmera ze stanu Kansas nie jest zawsze uznawana za taką samą co pszenica oferowa­na przez […]

JEDEN Z WYPROWADZONYCH WNIOSKÓW

Jeden z wyprowadzonych wniosków mówi, że w warunkach doskonałej konkurencji produkcja będzie rozwijana przez każdą z firm aż do chwili, gdy krańcowy koszt wytwarzania ostatniej jednostki zrówna się z ceną płaconą przez konsumenta. Ten wniosek jest nieuchron­nym wynikiem prowadzonego rozumowania. Jak to ujrzymy, jest on matematycznie spójny..Zapewniają to ścisłe (skrajne) założenia na temat natury doskonałej […]

POJEDYNCZY PRODUCENCI

Pojedynczy pro­ducenci mogą ciągle działać jakby nie mieli wpływu naj cenę rynkową lub też istnieje tak wielu innych rzeczywis­tych lub potencjalnych wytwórców, że najlepiej myśleć t’ tak, jakby liczba pozostałych wytwórców była ”duża” . W tym przypadku wielu przewidywanych przez teorię skutków konkurencji doskonałej da się zaobserwować na / rynkach nie tak idealnie doskonałych. :               […]

W ŚWIECIE NIEDOSKONAŁEJ INFORMACJI

W świecie niedoskonałej informacji, ceny prawdopodobnie nie będą zmierzały bezpośrednio do równowagi. Konkurujący na rynku nie ustaną w poszukiwaniu nieco , na oślep, najlepszej dla nich ceny. Niekiedy sprzedający wyprodukują za mało, co pozwoli im na uzyskanie nadzwyczajnie wysokich zysków. Ten proces błądzenia po omacku w kierunku punktu równowagi w sposób graficzny może być zilustrowany […]

POJĘCIE CENODAWCY

Pojęcie cenodawcy jest pojęciem przeciwstawnym pojęciu cenobiorcy. Cenodawcy są to sprzedawcy, którzy mają pewien wpływ na Mnę rynkową. Mają om pewną siłę wynikającą z monopolistycznej pozycji ponieważ mogą zmieniać wielkość produkcji i tym samym podaż rynkową w stopniu wystarczającym, by zmienić cenę. Zadaniem pojedynczego cenodawcy jest nie tylko akcep­towanie lub odrzucanie bieżącej ceny:rynkowej, ale; (podobnie […]

NADWYŻKI I NIEDOBORY

Niektórzy krytycy podkreślają, iż rynek powoduje spore marnotrawstwo w postaci zbędnych nadwyżek i niedoborów. Jednakże pomimo tego, iż wszystkie zasoby są ograniczone co do ilości, prawdziwe niedobory mogą powstać jedynie wtedy gdy bieżąca cena spadnie poniżej ceny równowagi. Braki te mogą zostać wyeliminowane poprzez wzrost ceny; jak wielki, tego teoria nie jest w stanie powiedzieć. […]

ISTNIENIE NADWYŻEK

Podobnie istnienie nadwyżek wynika z faktu, że bieżące ceny są wyższe niż cena równowagi. Konkurencja zredukuje cenę i wyeliminuje nadwyżkę. Część firm w ramach , tego procesu zostanie zmuszonych do opuszczenia rynku i przeniesienia się do innych bardziej’rentownych dziedzin. Inne. przedsiębiorstwa nie zdołają zapewnić swym pracownikom pracy w pełnym wymiarze czasu. Często podnoszony jest przez […]

KRYTYCY SYSTEMU RYNKOWEGO

Krytycy systemu rynkowego podnoszą wreszcie takie fakty jak np. ten, że większość realnie istniejących na świecie rynków jest daleka od modelu doskonałej konkurencji. Rzeczywiste rynki nie są złożone z bardzo .wielu firm, produkujących homogeniczne towary, standaryzowane i łatwo imitowane przez każdego, kto chciałby ” wejść na rynek; W rzeczywistości wiele rynków jest opanowanych przez kilka […]

RYNKI KONTESTOWALNE

Jednym z najbardziej istotnych przejawów rozwoju ba­dań gospodarki rynkowej jest teoria rynków kontestowalnych.. Model rynku kontestowalnego podkreśla bardziej ważność potencjalnej konkurencji na rynku, raczej niż konkurencji rzeczywistej. Rynek uważa się za kontestowalny jeśli wejście na ten rynek i wycofanie się z niego jest względnie łatwe. Rynek jest doskonale kontestowalny jeśli wejście nań jest absolutnie swobodne […]