Istotnym dla tej formy rynku jest istnienie barier fwejścia na rynek. Monopoliści mogą pozwolić sobie na manipulowanie ceną. Bariery wejścia na rynek mogą mieć różne pochodzenie. Po pierwsze, monopolista może być jedynym właścicielem strategicznego zasobu np. boksytów (z których wytwarza się aluminium). Po trzecie, monopolista może posiadać prawo wyłączności na sprzedaż danego produktu na danym obszarze geograficznym. Zastanów się nad skutkiem posiadania takiego prawa przez lokalną spółkę telefoniczną lub zakład energetyczny. Po czwarte, monopolista może posiadać prawo do znaku firmowego dobrze znanego w świecie i posiadającego szerokie grono lojalnych nabywców. W tym przypadku barierą wejścia jest kosztowny proces zachęcenia klientów do spróbowania innych produktów. Po piąte, w zmonopolizowanej gałęzi produkcja może być prowadzona na wielką skalę, co wymaga odpowiednio wielkiego parku maszynowego, budynków etc. Nadzwyczaj duże zasoby finansowe niezbędne do produkcji na wielką skalę stanowią barierę wejścia, gdyż nowowchodząca firma produkująca na małą skalę musiałaby ponieść zbyt duże koszty by efektywnie konkurować z dominującym przedsiębiorstwem.