Ujmując to innymi słowami obszar abc reprezentuje przyrost dobrobytu możliwy do osiągnięcia przez konsumentów w przypadku zaniku monopolu a co za tym idzie wzrostu produkcji z Qm do Qc. Porównanie korzyści netto i kosztów związanych ze zwiększeniem produkcji z Qm do Qc unaocznia dlaczego konsumenci wolą Qc a producenci preferują Qm jednostek. Rysunek obrazuje dodatkowe korzyści które konsumenci otrzymaliby zQc-Qm jednostek, jest to obszar Q„fibQc pod krzywą popytu rynkowego. Dodatkowe wydatki jakie konsumenci ponieśliby na nabycie Qm – Qc jednostek są równe obszarowi pod krzywą przychodów krańcowych, są one znacznie mniejsze od korzyści równając się jedynie sumie równej obszarowi QmcdQc. Dodatkowe korzyści z wytworzenia Qc — Qm jednostek przewyższą więc koszty ponoszone przez konsumentów o zacieniowany obszar abcd. Konsumenci w oczywisty sposób zyskują na wzroście produkcji.