W tym przypadku, mimo zmonopolizowania, nowe produkty przyczyniają się jednak do poszerzenia wyboru konsumenta. Ponadto monopol może istnieć w tym przypadku tylko przejściowo, ponieważ inni konkurenci prawdopodobnie w końcu wejdą na rynek tego towaru.Monopolista jest także ograniczany przez warunki rynkowe – to znaczy przez koszt produkcji i krzywą popytu nachyloną w dół. Jeżeli monopolista podnosi cenę -produktu musi być przygotowany do spadku wielkości sprzedazy. Wielkość owego spadku zależy od dostępności substytutów. Monopol musi brać także pod uwagę koszty rozszerzenia produkcji i uniemożliwiania rywalom wejścia na rynek. Ważną kwestią tutaj jest to, że istnieje wiele kombinacji kosztowo—cenowych, przy których mono­polista może sprzedawać różną ilość dóbr. Jego zadanie polega więc na poszukiwaniu takiej kombinacji ceny-ilości, która zapewni mu maksymalny zysk.

Leave a comment