Wielu ludzi, biorąc pod uwagę negatywne skutki picia akoholu, czy też ze względu na przkonanie religijne, może uznać napoje alkoholowe za ”antydobro” ekono­miczne. W tym przypadku państwowy monopol alkoho­lowy spełniałby ważne funkcje społeczne. Redukując sprzedaż alkoholu poprzez stosowanie cen monopolo­wych monopol taki zmniejszyłyby ilość przypadków prowadzenia pojazdów po pijanemu odniżając koszty zewnętrzne związane z piciem napojów wysokokowych. (Ten sam efekt, tzn. mniejszą sprzedaż alkoholu i zmniej­szenie przypadków kierowania po pijanemu można także osiągnąć przez zwiększenie podatków). Poprzez różnicowanie cen monopol zwiększa zyski . Konsumenci także otrzymują więcej tego czego pragną, ale niekoniecznie za cenę, za którą by chcieli. W ściśle ekonomicznym sensie różnicowanie cen podwyższa efektywność działania zmonopolizowanej gałęzi gospodarki. Konsumenci byliby w lepszej sytuacji gdyby mogli płacić jedną stałą ceną Pc za ilość Qe tak jak ma to miejsce na doskonale konkurencyjnym rynku. Takiej możliwości różnicujący ceny monopolista jednak nie dopuszcza.

Leave a comment